Revolve NTNU - Et racingteam med de skarpeste knivene i skuffen

Sjåfør Eivind Due- Tønnesen er klar for testkjøring

I et verksted ved NTNU i Trondheim har den frivillige studentorganisasjonen Revolve NTNU jobbet i flere måneder med å konseptualisere, designe, utvikle og produsere den høyteknologiske elektriske racerbilen LYRA. Hun skal delta i racingserien Formula Student, som er verdens største ingeniørkonkurranse for studenter innen motorsport.

Som stolt sponsor av prosjektet har TOOLS fått gleden av å slå av en prat med ingeniørstudenten Simen Tufte, som er teknisk ansvarlig for de mekaniske systemene i Revolve NTNU.

– Dette prosjektet er kort fortalt en gruppe studenter som ønsker å sette teorien fra studiene ut i praksis ved å bygge en racerbil på fritiden. Vi er til sammen 62 studenter fra 19 ulike studieretninger som alle jobber rundt 40 timer i uka for å få dette til. Sammen med TOOLS og resten av sponsorene våre tar vi sikte på pallplassering når vi krysser målstreken i Østerrike, Ungarn og Tyskland, sier han.

Simen Tufte, Eivind Due- Tønnesen, Magnus Thurmann og Endre Stedje er blant de 62 studentene som er med i Revolve NTNU

Mer enn en olabil

Racingserien Formula Student startet i USA på 1970-tallet på initiativ fra en foreleser som ønsket å få mer praksis inn i den teoretiske ingeniørutdanningen. De arrangerte etterhvert interne konkurranser, før andre universiteter også hev seg med. I år 2000 kom serien til Europa, og i 2012 var Revolve NTNU for første gang påmeldt med sin første bil etter oppstart i 2010.

– Den hadde forbrenningsmotor og ramme av sammensveiset stål, og vekten var på rundt 260 kg. 13 år og 11 biler senere, har vi nå en bil med karbonfiberramme og én el-motor i hvert hjul, som kun veier 164 kg til sammen. Så omfanget og kompleksiteten har jo økt en del siden den gang, kan du si.

Simen forklarer at studentorganisasjonen i praksis er organisert som en mellomstor bedrift, med et styre på toppen, og tre tekniske ledere som har det overordnede ansvaret for sitt fagfelt.

– Jeg er teknisk leder for det mekaniske, altså det fysiske som går inn i prosjektet. En annen leder det elektriske, som innebærer batteripakke, kretskort, sensorsystemer og motorkontroller. Den siste lederen har ansvaret for software, altså utvikling av autonome systemer, optimaliseringsalgoritmer for selve kjøringen og siste som er data behandling, forklarer han.

Skyhøye ambisjoner

Rundt om i verden finnes det rundt 1000 studentlag som ønsker å hevde seg i verdens største ingeniørkonkurranse for studenter innen motorsport. Når det kun finnes 70 startplasser per konkurranse, sier det seg selv at nåløyet for å i det hele kunne delta er trangt nok i seg selv. Men det var ikke nevneverdig problematisk for studentgjengen i Trondheim.

– I januar gikk vi gjennom en kvalifiseringsquiz som i praksis var en rekke eksamensspørsmål. Vi konkurrerte live mot lag fra hele verden, og endte opp blant topp 10 i samtlige kategorier, sier Simen.

Det sikret dem inngangsbilletten til flere løp, deriblant Red Bull Ring i Østerrike, som går av stabelen uke 30. Fram til avreise har det vært testing av bilen for alle penga.

– Etter at siste eksamen for semesteret ble unnagjort, har det vært 12-timers skift på testbanen gjennom hele sommeren. Så det har vært, og blir en intensiv sommerferie, sier Simen.

Før bilen nok en gang skal testes, sjekkes det aller siste. Sikkerhet kommer alltid først.

I tillegg til løpet i Østerrike skal LYRA også få kjørt seg på banen i Ungarn og Tyskland, som visstnok er de gjeveste løpene å vinne. Simen og resten av teamet har satt seg som mål å være blant topp tre i samtlige løp, naturligvis.

Med TOOLS i verktøykassa

Vi i TOOLS brenner litt ekstra for elever, lærlinger og studenter som satser på kompetanse innen mekanikk, pneumatikk og andre viktige ingeniørfag og yrkesfag. Som sponsor av dette fantastiske prosjektet gleder vi oss over å kunne bidra med verktøy og utstyr, slik at denne dyktige studentgjengen får gjort jobben på en sikker og effektiv måte.

– TOOLS er Norges ledende leverandør av verktøy, maskiner, personlig verneutstyr og industrielt forbruksmateriell. Denne produktporteføljen og ekspertisen gjør dem til en perfekt partner for Revolve NTNU, siden man ikke kan bygge en racerbil uten høykvalitets verktøy, sier Simen.

Han forklarer at den nye produktserien fra Ampro har vært spesielt nyttig under konstruksjonen av LYRA.

– I jobben med alt fra ledningsnett og aerodynamikk, til suspension og drivverk, brukte vi Ampro-verktøy for å forme materialer, skru til muttere og kutte ledninger. Og med den nye mobile arbeidsstasjonen fra Ampro får vi jobbet mest mulig effektivt på bilen – og ikke minst får vi transportert verktøyet på en praktisk og effektiv måte gjennom hele test- og løpssesongen.

Revolve NTNU vil gjerne takke TOOLS for at de vil sponse oss, og vi ser frem til å dra nytte av verktøyet og utstyret vi har fått på vei mot verdenstoppen denne sesongen, avslutter Simen Tufte.