Her bygges «nye» Oslo Lufthavn på Gardermoen

For å møte trafikkveksten skal Oslo Lufthavn på Gardermoen bygges ut. Veidekke er en av de store aktørene i prosjektet, som i 2017 gjør at Norges hovedflyplass vil kunne håndtere 28 millioner reisende i året.

 

Av Anders Vindegg (tekst & foto)

Utbyggingen av Oslo Lufthavn på Gardermoen, som har fått prosjektnavnet T2, gjør at flyplassen utvider og øker kapasiteten. Målet er å skape en køfri flyplass. Blant annet skal terminalen utvides med hele 117 000 m², det skal bygges en ny pir, 21 nye oppstillingsplasser for fly og et nytt bagasjeanlegg.

Hele prosjektet, som er ventet å stå klart til åpning 27. april 2017 og har en kostnadsramme på 14 milliarder, kommer som en konsekvens av kraftig passasjervekst siden åpningen av Gardermoen som Oslos hovedflyplass i 1998. I en periode fra 2003-2013 økte antall reisende fra 13,6 millioner til 23 millioner. Dermed er flyplassen Skandinavias nest mest trafikkerte, etter Kastrup som i fjor hadde 24 millioner reisende.

Veidekke sentral aktør

En av de store aktørene i T2-prosjektet på Gardermoen er Veidekke. Entreprenøren, som er en av de aller største i Norge innen vei, bygg og anlegg, har lang erfaring med slike prosjekter.

– Her på Oslo Lufthavn skal Veidekke blant annet forlenge øvre og nedre trafikkforplass, og vi skal lage en ny bro fra forplassen og ut av flyplassområdet, forteller driftsleder Øystein Nestor Olsen hos Veidekke.

Med trafikkforplass menes vei og biloppstillingsplassene utenfor terminalbygget. Dette er stedet du i dag kommer til om du for eksempel tar buss eller skal korttidsparkere på OSL. Når terminalen utvides og forlenges, vil den nåværende forplassen også trenge en forlengelse.

Målet med ombyggingen som Veidekke skal gjennomføre er å legge til rette for en forbedret og mer entydig utforming av veisystemet. Reisende med bil og buss vil oppleve en enklere og sikrere trafikksituasjon, og det blir plass til flere holdeplasser for busser nært opp til terminalen. Adkomst og utkjøring til og fra korttidsparkeringen blir også lagt om, og blir ikke som i dag via den trafikkerte forplassen. Dette vil ifølge Oslo Lufthavn gi færre konflikter mellom fotgjengere og biltrafikk, og reduserer sannsynligheten for feilkjøring.

Ifølge Oslo Lufthavn er planen at terminalen og området rundt fortsatt vil fremstå som én enhet, ved at den nye delen blir en integrert del av eksisterende terminal og får samme takform og volum som dagens terminalbygg.

Her bygger Veidekke ny forplass foran den nye avgangs- og ankomsthallen.

River gammelt – bygger nytt

– På Gardermoen har vi i dag rundt 40 håndverkere i sving. Men utover høsten 2014 har vi behov for flere, og fra da vil vi ha rundt 50 mann i arbeid her et stykke inn i 2016, i tillegg til en administrasjon på 10-12 stykker, sier Øystein Nestor Olsen.

En av oppgavene som kommer først er å sette opp en såkalt baileybro. Det er en midlertidig brokonstruksjon som skal settes opp og ta over trafikken for den nåværende broen som går ut fra terminalområdet.

– Det første delmålet vårt blir å få all trafikk ut av flyplassen over på den midlertidige baileybroen. Denne kommer til å stå et års tid, mens vi river den gamle broen og bygger en ny permanent bro, forteller Olsen.

Med TOOLS på laget

En av Veidekkes viktige samarbeidspartnere på OSL er TOOLS. Det er TOOLS som leverer alt fra maskiner, skiver, muttere, bor og annet forbruksmateriell, til klær og verneutstyr til Veidekkes prosjekt.

– Ute på anlegget jobber håndverkerne det vi kaller 12-9, som betyr at de jobber skift med tolv dager på og ni dager av, forteller Erik Jonassen, som er lagersjef for Veidekkes prosjekt på Gardermoen. Han har som oppgave å sørge for at nødvendig utstyr og materiell er tilgjengelig, og at det er orden på byggeplassen.

– Dette er hardt arbeid, både for mennesker og utstyr, og da er vi avhengig av at materiellet vi bruker er av beste kvalitet, sier Jonassen.

Både Jonassen og driftsleder Olsen er godt fornøyd med å ha TOOLS som partner i prosjektet.

– Samarbeidet med TOOLS fungerer veldig bra. Vi har en tett dialog, og vi får hyppige statusoppdateringer på hvor varene er til enhver tid, sier Olsen.

Øystein Nestor Olsen (t.h) viser Einar Jelstad i TOOLS rundt på anleggsområdet på OSL.

– Som butikk på arbeidsplassen

I dette prosjektet har Veidekke valgt TOOLS’ containerløsning. Rett utenfor selve byggeplassen står nå to containere fra TOOLS, hver på 20 fot. Containerne kommer med hylleinnredning, verktøytavler og oppheng for redskaper. Begge containerne har inngangsdør, varmevifter og gummimater på gulv.

– Det startet med én container, men her så vi raskt behovet for en til. Det krever en del jobb, for det kommer alltid nytt utstyr som skal inn og nye bestillinger, men for Veidekke tror jeg dette er en veldig god løsning, sier Einar Jelstad i TOOLS, og utdyper:

– Med denne løsningen slipper Veidekke å dra ut av anlegget for å få tak i varer. Containerløsningen gir en mer operativ og effektiv arbeidsdag ved at det som trengs alltid er tilgjengelig. Det sparer man selvsagt både tid og penger på.

For Veidekke har TOOLS fylt én container med HMS-relatert utstyr og arbeidsklær, og én container med annet forbruksmateriell.

Driftsleder Øystein Nestor Olsen ser også klare fordeler med leveringsløsningene og containeren fra TOOLS.

– Vi ser på dette som en butikk på arbeidsplassen. Tjenester som dette fungerer veldig bra for oss, sier han.

«Skyter» nye bestillinger

Erik Jonassen i Veidekke bruker en iPad og TOOLS OrdreApp til å bestille nye varer.For å legge inn nye bestillinger av varer, kan Jonassen og Olsen i Veidekke enkelt bruke TOOLS OrdreApp på nettbrett eller mobiltelefon. Appen virker som en bestillingsterminal. En QR-kode skytes og scannes med kameraet, antallet artikler som ønskes plottes inn og så sendes ordren med et tastetrykk til TOOLS, som leverer varen i containeren.

– OrdreAppen fungerer veldig bra, og ikke minst er den er lett å håndtere. Vi var litt skeptiske til om en app kunne fungere for de litt eldre karene som jobber her. De er jo ikke er like vant til smarttelefoner og dingser med touchskjerm. Men appen er så enkel i bruk at det ikke har vært noe problem, forteller Olsen.

Også Einar Jelstad i TOOLS er fornøyd med samarbeidet.

– Veidekke har vært fenomenale i måten de har styrt prosessen og stilt sine krav. De sier sin klare mening, og det setter jeg pris på. Jeg opplever de ansatte i Veidekke som veldig imøtekommende, og jeg er privilegert som får jobbe med dem, skryter Jelstad.

Fokus på HMS

På alle Veidekkes anleggsområder tas sikkerhet og HMS på alvor, og ingen slipper inn på byggeplassen uten korrekt antrekk og riktig verneutstyr.

– Det gjelder å ha to tanker i hodet på en gang. Vi skal holde framdriften i prosjektet, samtidig som vi skal ha et sterkt fokus på HMS, sier driftsleder Olsen i Veidekke.

På Gardermoen jobber mange av Veidekkes håndverkerne i høyden for å lage ny trafikkforplass og bro, og derfor er for eksempel fallsikring og fallsikringsutstyr noe selskapet har et ekstra fokus på her.

Et annet område som tas på alvor er miljø. Under Oslo Lufthavn ligger nemlig deler av det 100 km² store grunnvannsmagasinet på Romerike.

– Både OSL og vi i Veidekke er opptatt av å ta vare på dette grunnvannet. Det betyr at vi er veldig nøye med å unngå søl av drivstoff og andre kjemikalier som kan ende opp nede i grunnvannet. Vi bruker for eksempel derfor alltid absorbenter når det fylles drivstoff, fordi vi vet at en lekkasje kan få alvorlige konsekvenser, sier Øystein Nestor Olsen i Veidekke.

Fakta: Slik blir «nye» Oslo Lufthavn

På grunn av økt trafikkmengde på Oslo Lufthavn må flyplassen utvide kapasiteten til å håndtere 28 millioner passasjerer i året.

Byggestart: 2011   

Ferdigstillelse: Våren 2017 (åpningsdato satt til 27. april)

Nytt terminalareal: 117 000 m² (dagens 148 000 m²)  

Kostnadsramme: 14,05 milliarder    

Kapasitet: 28 millioner passasjerer 

Flyoppstillingsplasser:
11 nye brotilknyttede oppstillingsplasser,
10 nye fjernoppstillingsplasser 

 

 Artikkelen stod først på trykk i TOOLS Magasin nr. 3 2014.

 

 

Veidekke har to TOOLS-containere på OSL. Hver av de to containerne er på 20 fot.

 

 Se video av hvordan Oslo Lufthavn vil se ut i 2017 her: