Ny celleteknologi representerer et generasjonsskifte for batteriverktøy

— Kall det gjerne en ny generasjon batteriverktøy. Nå er det faktisk enkelte modeller som overgår ledningsmaskinene, og det hadde ikke vært mulig uten de nye batteriene.

Det sier Ståle Henriksen hos TOOLS i Askim. Hen rekker fram det aller største 18V batteriet til Bosch, en svær klump av et batteri på 1350 gram og hele 12 Ah!

Aldri før har selve batteriet vært mer interessant enn akkurat nå, og alt handler om at ProCore-batteriene settes sammen av li-ion-celler av typen 21700 i stedet for 18650. Henriksen forklarer:

— De nye 21700-cellene er 21 mm i diameter og 70 mm lange, mens de gamle 18650-cellene er 18 mm i diameter og 65 mm lange.

— Vi selger en del ProCore-startsett for tiden, men batterier og den nye laderen, forteller Ståle Henriksen hos TOOLS i Askim.

Elbilprodusentene gjør det samme

Begge disse typene er standard industriceller, og overgangen til 21700-celler er noe en viss amerikansk elbilprodusent også har gjort. Grunnen er enkel: En 21700-celle kan lagre mer energi og levere høyere strømstyrke enn en 18500-celle.

For elbilen betyr det blant annet bedre rekkevidde og råere aksellerasjon. For batteriverktøy betyr det mer kjøretid og mulighet til å lage verktøy med enda bedre effekt.

Den nye laderen, GAL 18V-160 CT, har en Power Boost-knapp på framsiden for ekstra rask lading av de nye ProCore-batteriene.

ProCore-batteriene kommer i tre størrelser, på 4, 8 og 12 Ah, der batteriene er bygget opp av henholdsvis én, to og tre rader av fem 21700-celler. Batteriene har den samme innfestingen som Bosch har brukt på 18V-verktøyet siden 2008, og kan brukes på alt 18V-verktøy som har denne innfestingen. De kan også lades av alle tidligere ladere, men det også lansert en ny hurtiglader på 16 A, GAL 18V-160 CT, som vil lade batteriene enda fortere. Med den skal 12 Ah-batteriet kunne lades til 80% på 36 minutter.

— Det følger også med en Bluetooth-modul til denne laderen, slik at du kan få varsel på mobilen når batteriet er ferdigladet, forteller Henriksen.

Nye Biturbo-motorer

Det som gjør ProCore-batteriene virkelig interessante, er når de kombineres med de nye motorene som Bosch har kalt Biturbo. Når Biturbo-verktøyene drives med de to største ProCore-batteriene, snakker vi om ytelser opp mot 1800 watt. Ett eksempel er den nye kapp- og gjærsagen, GCM 18V-216, som Henriksen har i butikken:

Denne sagen yter på nivå med en 1600 watts ledningssag når den kombineres med 8- eller 12 Ah ProCore. Den kan brukes med alle andre 18V-batteriene også, men da vil den ikke være like sterk, forklarer han.

— Tommelfingerregelen er derfor at 4 Ah-batteriet er for vanlig batteriverktøy, mens 8- og 12 Ah ProCore er for de nye Biturbo-maskinene. 4 Ah ProCore liker jeg å sammenligne med det gamle 6 Ah-batteriet - de to batteriene gir nemlig like lang kjøretid på en vanlig drill, men du sparer 150 gram. Det er vekt som kjennes godt når du jobber med en drill over hodehøyde, sier Henriksen.

Kjøling gir 135% lenger levetid

Både hurtiglading og de høyeffektive Biturbo-motorene belaster batteriene hardt, slik at de blir varme. Derfor har ProCore-batteriene også forbedret kjøling, Coolpack 2.0 som Bosch selv kaller det.

— Cellene ligger beskyttet inne i et karosseri, og det er ikke noe luft eller tomrom inne i karosseriet, men et materiale som gjør at varme transporteres effektivt vekk fra cellene. Bosch lover at dette gir 135% lenger levetid på batteriene, og det betyr jo litt for totaløkonomien, avslutter Henriksen.